22 oktober 2016

Ja se Norge...

...det blir bara värre o värre!
citat
"- Det är ingen hemlighet att jag har suttit där och använt astmamedicin. 
Vad andra har gjort får dom svara för själva. Jag har ingen intention om att hemlighålla att jag tog medicin i vallabussen, säger ”Pølsa”, som använde ventoline och pulmicort (i lagliga former).
Han säger att det inte är vanligt att göra det mellan heaten i sprint, men efter en prolog när det känns som om lungorna vänts ut och in. Pettersen hade inte astma, men åkte inte tävlingar utan vanlig astmamedicin på morgonen innan tävling.
Den tidigare OS-mästaren (teamsprint i Vancouver 2010) säger vidare att det är praktiska orsaker som gör att man använder rummet i trailern för medicineringen. Bland annat finns där ström och det ger en dålig signaleffekt om man använder apparaterna ute i stadion.
- Det är strunt att säga att jag inte gjorde det för att prestera bättre. Det är ju inte olagligt. Det är som förnuftig bruk av sportdryck när du håller på att gå tom på en femmil. Men det är liksom mera accepterat att använda sportdryck än astmamedicin."

citat slut

8 kommentarer:

Anonym sa...

Pettersen har medfødt vanlig astma. Han sa at han ikke har anstrengelses- eller kuldeastma! Så fremstillingen din her er ikke riktig

Anonym sa...

Skojar du? http://www.nettavisen.no/sport/1567602.html

Tony Pölder sa...

det är inte jag som sagt detta = detta är citat...Pölsa har delvis uttalat sig själv i saken

Anonym sa...

Då citerar du fel: "Jag hade ingen ansträngningsastma eller köldastma, men tävlade inte utan vanlig astmamedicin på morgonen på grund av min kroniska astma jag haft sedan barndommen, fortsätter Pettersen."

Anonym sa...

Originalet (Aftenposten):
- Mellom heatene er det ikke vanlig, men etter at du har gått prolog føles det som om lungene blir vrengt. Da kan det være fornuftig at du tar et eller annet som roer ned reaksjoner på astma. Jeg hadde ikke anstrengelsesastma eller kuldeastma, men gikk ikke til konkurranse uten vanlig astmamedisin på morgenen, på grunn av min kroniske astma som jeg har hatt fra barndommen.

Tony Pölder sa...

ok....bra där....bra svar...
jag har bara citerat o tänkt...

Anonym sa...

dust

Tony Pölder sa...

vad menar du med dust?