02 oktober 2008

CYKELCITY REGELTOLKNING


Kan ni hjälpa mig med en regeltolkning?
Hur skulle jag gjort?

Förutsättningar:
BOV vid Tyska gränsen i Danmark förra helgen (läs 28/9)
Juniorloppet 100 startande
4 varv på en 3-mils slinga med ett avsnitt med grus mitt på varvet….således 12 mil totalt
Service från bil tillåten, dock neutral service och pace upp till klungan tillåten efter mekfel eller punktering.
Cykelcity junior startade med 3 man…Philip Lindau, Robert Pölder och Fredrik Isaksson.
Coach Tony Pölder och mek Mats Lindau körde servicebil.

Loppet startar:
Första varvet mycket stötar, Robert punkterar givetvis på grussträckan men vi kör upp honom lugnt och fint med bilen tillbaka till klungan.
När detta sker så stöter 2 danskar och en tysk och kommer loss och detta visar sig att det blir den avgörande utbrytningen. De får snabbt ett försprång på 3-4 min.
Ut på sista varvet så har från huvudklungan 7 man kommit loss bland annat då 2 från oss…Philip och Robert sitter där och är väldigt aktiva och har bra ben.
Philip och den bäste dansken stöter loss från gruppen, Robert blir sittandes på rulle bakom de 4 som blir kvarlämnade av utbrytarna. Philip och dansken skaffar sig snabbt ett försprång på 45-50 sek och mest pga Philips arbete. Dansken börjar tidigt klaga på att han har kramp.
Nu börjar det intressant och det som jag vill ha hjälp med.
Robert då sitter lugnt bakom och vilar och tar inga förningar under Philips utbrytning.
Efter 1 mil så stöter Robert loss från gruppen…precis innan man går på grusavsnittet, blixtsnabbt så plockar han in sekund för sekund på Philip och dansken och lämnar gruppen bakom sig med ca 30sek.
Vi får order av kommisarien att serva Philip och dansken, och ser då att Robert är på väg upp…vi åker fram till Philip och säjer att han skall sluta dra för att Robert kommer att ansluta, dansken som har kramp slutar också då cykla….detta sker ca 100m efter grussträckans slut när de har kommit ut på asfalten. I backspegeln ser jag då Robert komma ut på asfalten ca 10 sek bakom Philip och dansken ( och ca 30 sek före de 4 han lämnat)…och han viftar frenetiskt…PUNKTERING NUMMER 3…jag slänger i backen och vrålbackar bakåt och Mats Lindau byter hans bakhjul och precis när vi är klara så kommer ”en av de 4” som tappat ikapp. Philip och dansken rullar och väntar fortfarande på Robert…

Vi rullar igång igen samtidigt som jag pratar i radio med kommisarien om hur jag skall jag göra och får tillåtelse att köra upp Robert till Philip och dansken …precis såsom det skulle ha skett om han inte fått punka…dvs Robert hade kört upp de då.
Scenariot som blir är ju…..Tony Pölder i bil med sonen på släp i pace-läge bakom bil susar förbi ”en av de 4” som har hunnit förbi men som var avkörd innan…och vi kommer blixtsnabbt upp Philip och dansken och där släpper jag Robert.
Dansken blir sjövild, dansken ”en av de 4” protesterar också. Kommisarien kör upp till Robert som ligger med dansken och Philip nu och kör ( Robert är hur pigg som helst)…säger till Robert att han inte får spurta med de andra två om fjärdeplatsen, han får dra och hjälpa till men inte vara aktiv i spurten. Givetvis så fixar de så att Philip tar dansken i spurten…easy work!
OK…har du något förslag på regeltolkning på detta?
Tony Pölder teamcoach Cykelcity.se junior

Inga kommentarer: