19 september 2017

Bekymrar mig o även gläder mig...

...Bekymrad över min hälsa
kan det vara åldern tro?
svårt att acceptera detta :-)
Sitter allt som ofta nu med tämligen hög snittpuls när jag tränar
ledsen över att man inte hade samma koll på 80-talet när man kung i kondiotion med testvärde på 84 o syreupptagning på 6,5 liter
checkade pulsen alldeles för dåligt på den tiden, fanns ju inte pulsklockor då heller
vet att jag hade under 40 i vilopuls....vet dock inte om jag hade extrem hög puls när man skulle åka rygg på Gunde o co....
kanske var det så
kanske därför man inte var lika bra/blev BÄST som Gunde, Mogren, Wassberg o co...
tråkigt att man inte fixade denna kollen...då hade man vetat nu
visst....jag har åkt vasaloppet på 3,50 med grundvax o blå super...så man var ju inte kass men känslan var att pulsen kanske var lite lite för hög under för lång tid...
NU SITTER JAG MED PULSKLOCKA ALLTID.....livsviktigt
Allt för många runt mig NU dör som flugor pga hjärtproblem
tråkig läsning detta...mmmm....men ack så viktigt
sitter tex på distanspassen med bästa kompisen Lennart som är nästan 10 år äldre än mig...ler...inte riktigt men nästan 10 år
ham har varit klart sämre än mig i unga år "elitmässigt"
jag ska om någon när vi sitter o kör distans ihop....ha LÄGRE SNITTPULS ÄN HAN
Lennart sitter med 125-135.....och herr Pölder samtidigt då med 145-150 i snittpuls....
detta är på tok fel....jag har ju som ni förstår ibland då 170 i puls uppför
detta måste belasta mitt system på tok för mycket framförallt när man är 56 år som man är nu
min maxpuls ska ju ligga runt 170 liksom....ler
Likaså...Vätternrundan i somras....Pöldergäng med drygt 30 bra tränade som skulle rulla runt på 8,30...satt med fint med snittpuls 142 till HJO......efter Hjo ingen farthöjning utan samma...helt plötsligt sitter jag med 165-170 i puls....bara sådär...
FICK INTE NER PULSEN...satt i klungan o bara gick med....den bara låg där pulsen i min Garmin o stirrade på mig....den jäkeln SKREK...."du har 165 i puls nu fast du kör rulle du kommer att gå in i väggen SNART om du inte släpper av"
Det var bara att säga till gruppen...ta mig till vår kontroll efter Karlsborg så kör jag ensam därifrån, hade dött med att sitta med 165 i puls i nästan 3 timmar....
Fick ner den sen så jag rullade runt till slut ändå på 8,50...men jäkligt surt liksom.
Jag är rädd för att mina transportfunktioner i kroppen håller på att slagga igen :-)....blodet pumpas runt för "osnabbt"
Sover med pulsklocka nu för att checka...
lever dagarna nu med pulsklocka...aktivt jobb runt 80-85 i puls men väldigt lätt 105 om jag hämtar kaffe o går uppför trappan till kontoret
jag har faktiskt 48 i vilopuls...vilket är ok...
men om jag bara rör mig lite så vips är den uppe i över 60
inatt snittade jag 56 i medelpuls....sov exakt 6.48tim inatt!
kl 0100 hade jag en topp på 75...och även kl 0300
sen hade jag 140 runt kl 0600 :-).... undrar vad man drömde om där då :-)
8 pulshöjningar blev det under natten...annars stabil puls runt 50....så detta kändes ju rätt ok..

Bor iaf på rätt plats i världen :-)

5 kommentarer:

Johan Berg sa...

Det mest troliga är väl att du har högre maxpuls än den teoretiska? Att din kompis har lägre arbetspuls på träning är ju bara normalt iom att han är 10 år äldre eller hur?

Kondition är ju extrem färskvara. Det finns ju forskning där man jämfört fd elit (som lagt av helt) mot otränade vanliga människor på äldre dar. Ingen som helst skillnad i kondition när det gått såpass lång tid.

Kan ju vara värt att kolla upp med arbetstest etc hos läkare annars om du är orolig.

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Här finns otroligt bra podar
http://4health.se

Här är en läkare som är väldigt speciell och ovanlig.
Flera podavsnitt med henne på länken ovan.
https://www.vitalmedicin.se

Tony Pölder sa...

tack...