Tony Pölders blogg om längdåkning, cykling och curling + vardagens lunk!
Äger och driver TONY PÖLDER SPORT AB som är en specialistbutik för längdåkning med 9 anställda. Elitspelare i curling med eget lag och givetvis som skip.På 70- o 80-talet elitskidåkare o elitlöpare.

26 juni 2018

Att köra långlopp...

...kräver sin tanke för att det skall bli riktigt kul!
Tänkte dela med mig en riktigt kul upplevelse och känsla nu...och samtidigt ge dig råd på hur du skall må bra under hela resan/loppet!
Det jag ska beskriva nu är min Vätternrunda iår som gick på 9,02...ingen maxinsats av mig utan "en bra hård träningsrunda överlång utan att vara närheten av någon väggning" :-)
Det normala för mig när det gäller lång arbetstid under sportutövning är att jag är väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt snabb/alert/pigg den första biten och sen får jag en enorm svacka när jag går in på sista 1/3 delen av loppet.
Jag har väl åkt Vätternrundan nu snart tror jag...typ 8-9 ggr....med tider från 8,00-9,30 och det har sett likadant ut alla år förutom då nu detta året 2018...
Likadant alla år = pigg o alert hela vägen mot Hjo...läs 4,30-5,00 tim cykling...från där så har tröttheten kommit krypande och eller pulsförhöjning och livet har varit som värst runt Karlsborg ca 20 mil från start och arbetstid runt 6 tim...med en mental brygga att det är runt 2-3 tim kvar innan man får kliva av cykeln.
Förra året släppte jag vår grupp i Karlsborg...de rullade in på 8,30 och jag ensam :-) på 8,49....gnällandes :-) :-) :-).
Pölder är rätt gnällig liksom runt 6 tim :-)
Dock då....justering av kostintag till detta året....2018 gjorde att herr Pölder gnällde inte det minsta utan cyklade med breeeeed marginal och kunde ha åkt mycket mycket fortare ..."vilken känsla att ha det i benen när man sitter i en grupp som skall åka sub930" som sedan blir 9,02 och man har sparade ben! = Jäkligt gott bra långdistanspass som gav gott för kropp och huvud!
Nu kan det låta som reklam för Vitargo...men det skall ni veta att jag har kört Vitargo i alla mina år när jag åkt typ Vätternrundan och det har funkat bra med mage o allt...dock har jag ej "gjort exakt som man skall"...bara nästan och det viktigaste i förändringen är Vitargo Electrolyte 2.0
Samma dricka som Vitargo Electrolyte...den gröna påsen men spetsad med bl,a koffein o lite annat
Vitargo Professional är en sportdryck som tillåter dig att plocka ut mer av din kropp "än 100%"...den ser till att din hjärna (ska ej gå in på detaljer men de finns för de som vill veta) känner av lite mindre av din trötthet :-)...så du kan plocka ut mer av din kropp än vad dennormalt vill!
Drycken får endast användas på endagarslopp vilket passar ypperligt för Vätternrundan, Vasaloppet, Maraton och ja allt som är tufft men bara då en dag!
Dock....det finns en gräns för volym dvs där den inte hjälper längre så nu skall jag visa det bästa schemat för en Vätternrunda med arbetstid på 9 timmar!
Grunden är att du skall dricka 6 flaskor sportdryck..flaskan ska vara 7,5dl + att du måste ha mat/fast föda...och där kör du TVÅ bars... + att du måste ha koffeinkickar sista dryga 4 timmarna och det blir/kör du med GEL som du trycker i dig och sköljer ner med lite sportdryck!
SÅHÄR SKALL DU GÖRA:
Dela in loppet i olika delar
Jag delar in det i 3 delar
Motala-Jönköping
Jönköping-Karlsborg
Karlsborg-Motala
Alla tre delarna består av att dricka upp 2 flaskor sportdryck i varje del
Första och andra delen skall du äta en bars i varje del
GEL ska du ta din första i slutet på andra delen och resten av gelén kör du ner i kroppen under del TRE
DEL 1 Motala-Jönköping
ät frukost första 1 1/2 timmen i form av en bars
Denna är som att äta en grötfrukost i styrka = KANON!
Under resan sen då så dricker du 2 flaskor....
Du börjar med professional...koffein i den så du vaknar :-) och håller dig vaken (vi startar kl 0458 så det behövs)
sen kör du andra flaskan med den gröna påsen

Vi har ju lyxen att ha egen depå i Huskvarna där vi byter kläder och får i oss en kopp kaffe och mazarin = lyx och ett skönt avbrott efter morgonens tidiga start och de flesta passar på att plocka av sig lite kläder + givetvis så sitter kisspausen här extra extra skönt!
DEL 2 Jönköping-Karlsborg
1 bars må ner

kör denna = kanonkanon under loppen för att tillföra det som skal l tillföras = detta är din sista bars du behöver käka...totalt alltså bara två stycken under loppet!
Mot slutet av del TVÅ så börjar tankarna om trötthet komma o därför så skall du köra ner en GEL här för att få en liten kick så du inte drömmer mardrömmar om del TRE i loppet
Bästa gelén enligt mig....finns i tre smaker...denna på bilden är cola...den kör jag på slutet för psykets skull...de första gelen under loppet är av apelsin- eller citrussmak = GODA :-).
skölja ner den med lite sportdryck!
2 flaskor skall ner...här vänder jag på kakan och kör gröna påsen först o sen professional sist
FÖRST
och sen

Det är mycket ...ett mentalt spel nu när man närmar sig 4-6 timmar och man försöker ju lura kroppen så mycket det går......"JAG ÄR INTE TRÖTT JAG ÄR INTE TRÖTT DETTA ÄR JÄTTEKUL JAG MÅR INTE DÅLIGT JAG VILL CYKLA MER OJOJOJ VAD KUL DETTA ÄR" = ler....som oftast stämmer inget av det jag skrev nyss med stora bosktäver men nu är det "bara skiten kvar som skall göras så det är bara att kavla upp ärmarna o kamma luggen och inte börja lipa och börja ropa efter morsan"
Professional blockerar trötthetstankarna.....japp...så är det....bara att köpa o suga i sig!
DEL 3 Karlsborg-Motala
Nu är det bara hem som gäller....BARA HEM LIKSOM...snorigt, dreglandes, uttråkad, ont i baken...stel i nacken...ryggen är trött....dagsvärmen runt kl 12 gör sig påmind...det blir varmt...trafikkaoset från Askersund till Medevi är ett helvete med massor av bilar och trötta cyklister....att själv vara trött o sitta i en klunga där alla ska med hem då är som oftast INTE KUL utan en ren o skär PINA modell 2.0!!!
Därför så börjar du kriget här med Professional som dryck och massor av GEL

Här kan du dunka Professional i båda flaskorna... = ÖVERLEVA!
Enligt lag o ordning o man pratar med tillverkaren av Vitargo så tycker han att man kör en av varje här oxå...men det sket jag i :-)...det rådet...jag körde Professional....:-)!!!!!!!
Du kletar i dig 1 st Gel när du passerar Karlsborg + sen skall minst TRE till ner innan Medevi....eller rättare sagt den sista gelén tar du ovanför backen "inne i Medevi"...sen är det bara att kvida o lida de sista 35-50 min in till Motala :-).....ett led o slita som ett djur på rulle :-)
Gelén sitter i runt 45 min...bara så ni vet :-)!
MÅL!
återhämtningsdryck ???????...... "skit i det"....BARA NONSENS...vad skall du med det till?...kläm en bira eller cola + lite kyckling o tilltugg som Vätternrundan bjuder på efter målgång!
SUMMASUMARUM DVS DITT BEHOV FÖR ETT LÅNGLOPP
2 bars
5 gel
6 flaskor sportdryck
och du....glöm inte att ladda innan loppet oxå:

Inga kommentarer: